GÖSTERGE
|
GÖSTEREN
|
GÖSTERİLEN
|
SARI TONLARI VE DUMAN LEKESİ
|
ATEŞ VE CEHENNEM
|
BİR TEHDİT UNSURU
GÜNAHKARLARIN CEZALANDIRILACAĞI
İHTARI
|
SİLİK KADIN FİGÜRÜ
|
CEZALANDIRILMIŞ GÜNAHKAR KADIN
|
CEZASINI ÇEKMİŞ YA DA ÇEKMEYE
DEVAM EDECEK OLAN KADIN,GÜNAHKAR İLAN
EDİLMİŞ
|
SORU İŞARETİ
|
NEDEN YANDIĞINI DÜŞÜNDÜREN
|
GÜNAHKARLARI İŞARET EDİYOR
|
Sanatcı: Oben Yılmaz
Eserin adı: Cahim
Boyutları: -Teknik: Baskı
Oben Yılmaz'ın çalışması bana ilk
ulaştığında, ismiyle ilgili hiç bir fikrim yoktu. Buna karşın ilk bakışta kor
ateş içinde yanan, siyah lekeyi stilize edilmiş bi akrep formuna benzettim. Çok
sıcak, yanan bir tablo var karşımda. Bir kadın figürü olduğunu farketmem uzun sürmedi.Yanmış bir kadın
figürü. Kül olmak üzere, kafasını göremiyorum. Kafa kısmının olmamasıyla ilgili
fikir üretemiyorum. Acaba kişiyi gizleme amaçlımı. Sanatçı kendinden
bahsediyor, kendini anlatıyor aslında ama aynı zamanda gizlenmek istiyor
olabilir ya da kendini ateşlerde yakan yaşanmışlığı saklamak amaçlıda kafayı
yok etmiş olabilir. Yanan kadın kim tam bir muamma. İzleyiciye bir ayna
tutmuş. Belinden yukarıya doğru giden
soru işareti şeklinde bi leke daha var. Soru işareti biraz daha kafa
karıştırıyor. Ama fondaki renk kesinlikle ateş. Küçük kıvılcımları bile
görebiliyorum. Kadın figürü yanmış. İmzasını attığı yer elinin ucu gibi
görünüyor eğer öyleyse devamı bana fareyi anımsattı.
Tablonun adını öğrendikten sonra daha
anlamlı gelmeye başladı herşey. Cahim (yanan kızgın ateş) : Cehennemin yedinci
kapısının adıymış. '' Kat kat yanan, alevi ve ısı derecesi yüksek ateş. ''
anlamına geliyormuş. Bir kaç ayette '' tutuşturucu, yakıcı ateş '' anlamında
kullanılırmış. Cehennemin yedinci kapısında bir kadın neden yanar? Kur-an'ı
kerimde bu kapı için '' küfreden ve ayetlerimizi yalanlayanlara gelince, işte
onlar Cahim'in yaranıdırlar.'' yazılmış. Yani 'inanmıyorsan, karşı gelirsen
yanarsın' diyerek korkutup, insanları kendi etkisi altına almaya çalışan din
karşısında, buna karşı çıkan kadın -herhangi bir kadın ya da sanatcı-, burada
yanıyor. Tabiki ilk görüşte bunları düşünmek zor bi olasılık. Cahim'in ne
olduğunu bilmeden, bu yorumu nasıl yapabiliriz ki. Ama öğrendikten sonra ne
kadar derin anlamlar içerebileceğini anlanlayabiliyorsunuz. Tual in üzerin de
merkeze oturtulmuş figürün arkasında derinleştirilmiş bi ateş var. Ateşe
düşmeyeceğine göre - ki zira öyle olsaydı yanmış olmazdı - ateşten çıkmış bi
kadın bize gösteriliyor. İçerik olarak bakıldığında eser karşısında herkes
kendisini görebilir, hissedebilir. Tıpkı bi film gibi kendi acılarını
izleyebilir, yapacaklarını gözden geçirebilir, keşkelerini düşünebilir,
pişmanlık duyabilir hatta anlık karar bile verebilir. Bu resim bilnç altını yüzye
çıkartıyor. Dogmatik olan dinin, inancın karanlık yüzünü gösteriyor. Korku
kültürüyle büyütülen toplumun bir yansıması. Gerçekten cehennem ateşini
görmediğime göre, cehennemin var olup olmadığından şüphelerim olduğuna göre bu
sadece bi hayal ürünü olabilir.
Resim bana diyor ki ; ''Bende çok şey gizli.
Çok az ögeyle çok şey anlatıyorum ama ne anlattığım kişiye göre değişiyor. Çok
genel bi konuyu özele indirgeyebiliyorum. Sen bana baktığında ne görüyorsan o
sadece sana ait.''
Birçok resim izleyicinin yaptığı gibi ben de
subjektif bakıyorum resme, filme, müziğe. Öyle yapabiliyorum çünkü ben
izlediğim eseri eleştirerek bakmıyorum. Bana güzel olanı gösteriyorsa ben de
keyfini çıkartıyorum.