OBEN YILMAZ’IN BİR ÇALIŞMASININ GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN ÇÖZÜMLENMESİ VE İNCELENMESİ 9

Burhan
                                   Gösterge Çözümlemesi
GÖSTERGE
GÖSTEREN
GÖSTERİLEN
SARI TONLARI VE DUMAN LEKESİ
ATEŞ VE CEHENNEM
BİR TEHDİT UNSURU
GÜNAHKARLARIN CEZALANDIRILACAĞI İHTARI
SİLİK KADIN FİGÜRÜ
CEZALANDIRILMIŞ GÜNAHKAR KADIN
CEZASINI ÇEKMİŞ YA DA ÇEKMEYE DEVAM EDECEK OLAN  KADIN,GÜNAHKAR İLAN EDİLMİŞ
SORU İŞARETİ
NEDEN YANDIĞINI        DÜŞÜNDÜREN
GÜNAHKARLARI İŞARET EDİYOR




Sanatcı: Oben Yılmaz
Eserin adı: Cahim
Boyutları: -Teknik: Baskı

  Oben Yılmaz'ın çalışması bana ilk ulaştığında, ismiyle ilgili hiç bir fikrim yoktu. Buna karşın ilk bakışta kor ateş içinde yanan, siyah lekeyi stilize edilmiş bi akrep formuna benzettim. Çok sıcak, yanan bir tablo var karşımda. Bir kadın figürü olduğunu  farketmem uzun sürmedi.Yanmış bir kadın figürü. Kül olmak üzere, kafasını göremiyorum. Kafa kısmının olmamasıyla ilgili fikir üretemiyorum. Acaba kişiyi gizleme amaçlımı. Sanatçı kendinden bahsediyor, kendini anlatıyor aslında ama aynı zamanda gizlenmek istiyor olabilir ya da kendini ateşlerde yakan yaşanmışlığı saklamak amaçlıda kafayı yok etmiş olabilir. Yanan kadın kim tam bir muamma. İzleyiciye bir ayna tutmuş.  Belinden yukarıya doğru giden soru işareti şeklinde bi leke daha var. Soru işareti biraz daha kafa karıştırıyor. Ama fondaki renk kesinlikle ateş. Küçük kıvılcımları bile görebiliyorum. Kadın figürü yanmış. İmzasını attığı yer elinin ucu gibi görünüyor eğer öyleyse devamı bana fareyi anımsattı.
   Tablonun adını öğrendikten sonra daha anlamlı gelmeye başladı herşey. Cahim (yanan kızgın ateş) : Cehennemin yedinci kapısının adıymış. '' Kat kat yanan, alevi ve ısı derecesi yüksek ateş. '' anlamına geliyormuş. Bir kaç ayette '' tutuşturucu, yakıcı ateş '' anlamında kullanılırmış. Cehennemin yedinci kapısında bir kadın neden yanar? Kur-an'ı kerimde bu kapı için '' küfreden ve ayetlerimizi yalanlayanlara gelince, işte onlar Cahim'in yaranıdırlar.'' yazılmış. Yani 'inanmıyorsan, karşı gelirsen yanarsın' diyerek korkutup, insanları kendi etkisi altına almaya çalışan din karşısında, buna karşı çıkan kadın -herhangi bir kadın ya da sanatcı-, burada yanıyor. Tabiki ilk görüşte bunları düşünmek zor bi olasılık. Cahim'in ne olduğunu bilmeden, bu yorumu nasıl yapabiliriz ki. Ama öğrendikten sonra ne kadar derin anlamlar içerebileceğini anlanlayabiliyorsunuz. Tual in üzerin de merkeze oturtulmuş figürün arkasında derinleştirilmiş bi ateş var. Ateşe düşmeyeceğine göre - ki zira öyle olsaydı yanmış olmazdı - ateşten çıkmış bi kadın bize gösteriliyor. İçerik olarak bakıldığında eser karşısında herkes kendisini görebilir, hissedebilir. Tıpkı bi film gibi kendi acılarını izleyebilir, yapacaklarını gözden geçirebilir, keşkelerini düşünebilir, pişmanlık duyabilir hatta anlık karar bile verebilir. Bu resim bilnç altını yüzye çıkartıyor. Dogmatik olan dinin, inancın karanlık yüzünü gösteriyor. Korku kültürüyle büyütülen toplumun bir yansıması. Gerçekten cehennem ateşini görmediğime göre, cehennemin var olup olmadığından şüphelerim olduğuna göre bu sadece bi hayal ürünü olabilir.
  Resim bana diyor ki ; ''Bende çok şey gizli. Çok az ögeyle çok şey anlatıyorum ama ne anlattığım kişiye göre değişiyor. Çok genel bi konuyu özele indirgeyebiliyorum. Sen bana baktığında ne görüyorsan o sadece sana ait.''
  Birçok resim izleyicinin yaptığı gibi ben de subjektif bakıyorum resme, filme, müziğe. Öyle yapabiliyorum çünkü ben izlediğim eseri eleştirerek bakmıyorum. Bana güzel olanı gösteriyorsa ben de keyfini çıkartıyorum.