HİGH AND LOW Filminin görüntüsel anlamı
Filmin başlangıcı bir toplantıyla başlar. Ayakkabı
fabrikasının hissedarları Gondo’ya işbirliği yapmayı teklif ederler. Bu fikre
göre; hepsi birleşerek düşük maliyetli yeni tasarımlar yapmayı ve yüksek
hisseli yaşlı adamı aradan çıkarmayı planlar. Gondo ise genel müdür olacaktır
ama yaşlı adama ihanet etmeyi kabul
etmez, uzun yıllar yanında çalışmıştır ve kendisine yediremez. Kafasında yeni
fikirler vardır. Uzun vadede maliyeti yüksek, kaliteli ve güzel ayakkabılar
yapmak ister. Diğer hissedarlar bu fikre karşı çıkar Gondo’nun sağ kolunu
yanlarına alırlar. Gonda sağ koluna ve karısına hissesinin %13 değilde %47
olduğun açıklar. Bu sırada Gondo’ya oğlu Jun’un kaçırıldığına dair telefon
gelir, yanlışlıkla şöförünün oğlu Shinichi kaçırılmıştır. Eve polisler gelir ve
olayı çözmeye çalışırlar. Fidyeci yanlış çocuğu kaçırmasına rağmen yinede fidye
istemektedir. Çocuğun yaşayıp yaşamaması Gondo’ya bağlıdır. Gondo arada
kalmıştır; bir tarafta bir çocuğun hayatı diğer tarafta ise yıllarca
biriktirdiği serveti bulunmaktadır. Yapacağı iş, geleceği, ailesinin hayatı bu
paraya bağlıdır ve Gondo için işi her şeyden önemlidir. Gondo başta fidyeyi
ödemeyeceğini söyler ama içten içe üzüntü duyar ve ödemeye karar verir. Fidyeyi
tramvaydan atar ve çocuğu köprüden alır. Paranın bulunduğu çanta pek
kullanılmayan modeldir ve alıkoyucu bundan kurtulmak isteyeceği için polisler
içerisine bir toz yerleştirmişlerdir. Toz ıslandığında kötü koku yandığında ise
pembe duman çıkacaktır. Shinichi’nin yardımı ve ipuçlarıyla definecinin suç
ortaklarını bulurlar fakat aşırı doz eroinden ölüdürler. Son şansları basınla
yalan haber yaymaktır. Suç ortaklarının hala yaşadığına fidyeciyi inandırırlar
böylece fidyeci onları tekrar öldürmek için geri gelir, polis fidyeciyi yakalar
ve idam cezası alır. Pederle görüşmeyi reddeder son isteği olarak Gondo ile
yüzleşir.
B) GÖSTERGE ÇÖZÜMLEMESİ
GÖSTERGE
Nesneler, insanlar, ayakkabı, telefon, para
GÖSTEREN
Telefon kulübesi, pembe duman , Gondo’nun evi, evde satışa
çıkan eşyalar, Shinichi’nin çizdiği resim, tramvay, topuklu ayakkabı
GÖSTERİLEN
Öfke ,nefret ,kıskançlık ,merhamet, güç, zenginlik, çaresizlik,
acıma , cesaret, kibir
C)DİZİSEL VE DİZİMSEL GÖSTERGE
Siyah-beyaz
Zengin-fakir
Yüksek-düşük
Merhametli-merhametsiz
Güç-acizlik
D)KODLAR
Filmde insanın sıfırdan başlayarak, mücadele ederek başarıyı
kazanabileceği ama aslında önemli olanın insanı değerlerini kaybetmemesi olduğu
vurgulanmaktadır. Kendi kanından olmayan bir çocuğun hayatını kurtarabilemek
için tüm servetini tramvaydan atmaktadır. Fidyeci insanı duygularını
yitirmiştir istediği başarıyı kazamadığı gibi Gondo’nun başarısını da kıskanmakta
ve ona zarar vermek istemektedir. Gondo’nun yüksekteki ve görkemli evi ;
yükseği , fidyecinin alttan kalması ve onu kıskanması ; düşüğü tasvir
etmektedir. Filmin sonunda yüzleşirler ve fidyeci iyi, güçlü olduğunu söylerken
ağlamakta , delirmektedir.
E)METAFOR VE METANOMİ KULLANIMI
Filmin siyah beyaz olmasına, olumsuz olaylar zinciriyle
gelişmesine rağmen olayların çözülmeye başlaması kısmında yakılan çantadan
çıkan dumanın pembe renkte oluşu; güzel haberi simgelemektedir. Duman aynı
zamanda eski çağlarda iletişimin önemli bir unsuruydu. Pembe oluşuyla birlikte
sevinci, neşeyi göstermektedir.
F) SONUÇ
Filmin sonunda Gondo ve fidyeci yüzleşiyor.
Fidyeci’nin nasılsın sorusuna Gondo iyi olmaya çalışıyorum derken burada
aslında yaşanan tüm olumsuzluğa rağmen insanın iyi olması gerektiğine dikkat
çekiliyor. Bay Gondo neden sen ve ben birbirimizden nefret etmek zorundayız
derken; aslında tüm insanlığa mesaj veriliyor.