HİGH AND LOW Filminin görüntüsel anlamı

Burhan

HİGH AND LOW Filminin görüntüsel anlamı
Filmin başlangıcı bir toplantıyla başlar. Ayakkabı fabrikasının hissedarları Gondo’ya işbirliği yapmayı teklif ederler. Bu fikre göre; hepsi birleşerek düşük maliyetli yeni tasarımlar yapmayı ve yüksek hisseli yaşlı adamı aradan çıkarmayı planlar. Gondo ise genel müdür olacaktır ama yaşlı adama ihanet  etmeyi kabul etmez, uzun yıllar yanında çalışmıştır ve kendisine yediremez. Kafasında yeni fikirler vardır. Uzun vadede maliyeti yüksek, kaliteli ve güzel ayakkabılar yapmak ister. Diğer hissedarlar bu fikre karşı çıkar Gondo’nun sağ kolunu yanlarına alırlar. Gonda sağ koluna ve karısına hissesinin %13 değilde %47 olduğun açıklar. Bu sırada Gondo’ya oğlu Jun’un kaçırıldığına dair telefon gelir, yanlışlıkla şöförünün oğlu Shinichi kaçırılmıştır. Eve polisler gelir ve olayı çözmeye çalışırlar. Fidyeci yanlış çocuğu kaçırmasına rağmen yinede fidye istemektedir. Çocuğun yaşayıp yaşamaması Gondo’ya bağlıdır. Gondo arada kalmıştır; bir tarafta bir çocuğun hayatı diğer tarafta ise yıllarca biriktirdiği serveti bulunmaktadır. Yapacağı iş, geleceği, ailesinin hayatı bu paraya bağlıdır ve Gondo için işi her şeyden önemlidir. Gondo başta fidyeyi ödemeyeceğini söyler ama içten içe üzüntü duyar ve ödemeye karar verir. Fidyeyi tramvaydan atar ve çocuğu köprüden alır. Paranın bulunduğu çanta pek kullanılmayan modeldir ve alıkoyucu bundan kurtulmak isteyeceği için polisler içerisine bir toz yerleştirmişlerdir. Toz ıslandığında kötü koku yandığında ise pembe duman çıkacaktır. Shinichi’nin yardımı ve ipuçlarıyla definecinin suç ortaklarını bulurlar fakat aşırı doz eroinden ölüdürler. Son şansları basınla yalan haber yaymaktır. Suç ortaklarının hala yaşadığına fidyeciyi inandırırlar böylece fidyeci onları tekrar öldürmek için geri gelir, polis fidyeciyi yakalar ve idam cezası alır. Pederle görüşmeyi reddeder son isteği olarak Gondo ile yüzleşir.
B) GÖSTERGE ÇÖZÜMLEMESİ
GÖSTERGE
Nesneler, insanlar, ayakkabı, telefon, para
GÖSTEREN
Telefon kulübesi, pembe duman , Gondo’nun evi, evde satışa çıkan eşyalar, Shinichi’nin çizdiği resim, tramvay, topuklu ayakkabı
GÖSTERİLEN
Öfke ,nefret ,kıskançlık ,merhamet, güç, zenginlik, çaresizlik, acıma , cesaret, kibir
C)DİZİSEL VE DİZİMSEL GÖSTERGE
Siyah-beyaz
Zengin-fakir
Yüksek-düşük
Merhametli-merhametsiz
Güç-acizlik

D)KODLAR
Filmde insanın sıfırdan başlayarak, mücadele ederek başarıyı kazanabileceği ama aslında önemli olanın insanı değerlerini kaybetmemesi olduğu vurgulanmaktadır. Kendi kanından olmayan bir çocuğun hayatını kurtarabilemek için tüm servetini tramvaydan atmaktadır. Fidyeci insanı duygularını yitirmiştir istediği başarıyı kazamadığı gibi Gondo’nun başarısını da kıskanmakta ve ona zarar vermek istemektedir. Gondo’nun yüksekteki ve görkemli evi ; yükseği , fidyecinin alttan kalması ve onu kıskanması ; düşüğü tasvir etmektedir. Filmin sonunda yüzleşirler ve fidyeci iyi, güçlü olduğunu söylerken ağlamakta , delirmektedir.
E)METAFOR VE METANOMİ KULLANIMI
Filmin siyah beyaz olmasına, olumsuz olaylar zinciriyle gelişmesine rağmen olayların çözülmeye başlaması kısmında yakılan çantadan çıkan dumanın pembe renkte oluşu; güzel haberi simgelemektedir. Duman aynı zamanda eski çağlarda iletişimin önemli bir unsuruydu. Pembe oluşuyla birlikte sevinci, neşeyi göstermektedir.
F) SONUÇ
Filmin sonunda Gondo ve fidyeci yüzleşiyor. Fidyeci’nin nasılsın sorusuna Gondo iyi olmaya çalışıyorum derken burada aslında yaşanan tüm olumsuzluğa rağmen insanın iyi olması gerektiğine dikkat çekiliyor. Bay Gondo neden sen ve ben birbirimizden nefret etmek zorundayız derken; aslında tüm insanlığa mesaj veriliyor.