Kapalı bir kompozisyona sahip olan bu
resimde yoruma açık olan şekilsel bir bütünlük vardır. Önceden tasarlanmış gibi
durmayan bu resim bir düzlem üzerinde, kurgulanma tekniğinden uzak, estetik ve
doğal biçimde gösterilmiş.
Beyaz leke üzerine yerleştirilmiş
siyah leke bütün dikkatleri resmin ortasına yoğunlaştırmaktadır. Resmin tam
ortasındaki büyük leke şeklinde yerini almış olan balık arka plandaki diğer balıkların tamamlayıcısı
gibidir. Bu leke resmin odak noktasında
yerini almış ve bütün dikkatleri üzerinde toplamıştır.
Resimde büyük ve küçük lekelerin bir
arada kullanılması, açık koyu ilişkisi, birbirini kesen çizgilerin tekrarlanması,
anlatımsal bir bütünlük içinde tasarlanarak izleyicinin bütünü kavramasına
yardımcı olmuş ve görsel bir tanı oluşturmuştur.
Bu resmi farklı bir bakış açısı ile
ele almak gerekirse, bunların yanında dikkat çekilmek istenen diğer nokta bu lekelerin oluşturduğu
portredir. Lekeler bilinçli olarak
yerleştirilmiş gibi görülseler de bu lekelerin yan yana gelmesiyle rastlantısal bir portre oluşmuş ve
bir sanat eseri gibi sunmuştur.
Bir portre resmeder gibi
yerleştirilmiş bu lekelerden sağda ve solda bulunan iki beyaz lekenin üzerinde
kondurulmuş siyah noktalar bir çift göz halini almış, resmin odak noktasında
yer alan aşağı doğru uzanan leke burun gibi görünmüş ve filenin en altındaki
beyaz leke ağız görevini üstlenerek bu birleşimin tamamlayıcısı niteliğinde
portreye son noktayı koymuştur.
Resmi oluşturan bütün parçalar
işbirliği içinde vermek istedikleri duyguyu portreye yansıtırlar. Bu file
içinde hapsolup kalmış kurtarılmayı beklercesine birbirlerine konsantre olarak
ifadelerini oluşturdukları portreyle bir çırpıda resmetmişler. Hüzünlü bir
bekleyişi gördüğümüz bu tabloda özgürlük isteyen bir balık file içindekilerle
aynı kaderi paylaşmayıp kendini boşluğa bırakmıştır.
Gösterge Çözümlemesi
Gösterge
|
Figür
(obje)
|
Mekan
|
Duygu
|
Gösteren
|
Balık
(leke)
|
Düzlem
|
Hüzünlü
bekleyiş
|
Gösterilen
|
Oluşturulan
ifade
|
Beyaz
leke
|
Umutsuzluk
|
Hüzünlü bir bekleyişi anlatan bu
resimde kullanılan göstergeleri üç
grupta toplayabiliriz.
1-
Gösterge (figür-obje) : Balıklar yan
yana gelerek bir portre oluşturmuş ve bir ifadeyle içinde bulundukları durumu
izleyiciye aktarmak istemişlerdir.
2-
Gösterge (mekan) : Mekan dediğimiz
arka plan düz beyaz bir leke olarak resmi ayakta tutuyor.
3-
Gösterge (duygu) : Balık lekelerinin
bir araya gelmesiyle resme hüzünlü bir bekleyiş havası katılarak umutsuzluk
duygusu gösterilmiştir.
Dizisel ve Dizimsel Çözümleme
Resimde karşıtlıkların sıkça
gösterildiğini görüyoruz.
Büyük – küçük Dikey – yatay
Beyaz – siyah Bütün – parça
Kalın – ince içeride – dışarıda
Bu karşıtlıklarla verilmek
istenen mesajın öğesi karşımıza çarpıcı bir şekilde çıkıyor. Hüzünlü bir
bekleyişin oluşturduğu bir umutsuzluk vardır. Ama umutsuzluğa hapsolmayanlarda
vardır.
Metafor – Metonimi
Resimde balıkların hüzünlü hisleri
portreyle özdeşleştirilmiştir. Portredeki ifadeye baktığımızda, balıkların
içinde bulundukları durumdan memnun olmadıklarını ve umutsuz bir şekilde sonu
beklediklerini görüyoruz. Metaforik anlamda yüze çarpan bu ifade, güçlü bir
pozisyonla umutsuzluk, hüzün, beklenti duygularını çağrıştırmaktadır.
Sonuç: Bu metin gösterilen hüzünlü bir duyguyu
anlatmıştır ve gösterge sistemi gerçeklikten kopmamış bir kod içerisinde
hareket etmektedir.