LOCKE FİLMİNİN FİLM ÇÖZÜMLEMESİ
|
FİLMİN KISA ÖZETİ
Bir yapı
şirketinde yönetici olan ve başarılı bir kariyere sahip olan Ivan Locke, iki
çocuğu ve karısıyla birlikte sorunsuz bir hayat sürmektedir. Bu gidişat
aldığı bir haberle son bulur. Arabasıyla çıktığı yolda kendini, hayatını ve
sahip olduğu her şeyi sorgulamasına yol açan bu haberin ağırlığıyla mücadele
ederken bir yandan da işiyle ilgili bir krizle uğraşmaktadır. Şirketi oldukça
zarara sokabilecek bu krizi soğukkanlılıkla çözmeye çalışır. Ama yalın ve
basit çözümler ve hiç kaybetmediği sükûneti karşı tarafı sakinleştirmeye
yetmez. Ivan Locke o telefon konuşması sırasında kariyerinin ve hayatının en
zorlu sınavıyla karşı karşıya gelir. Arabasının içinde, kısa bir süre
içerisinde gerçekleşecek olan felaketi durdurmak için zamana karşı koyma
mücadelesi başlar. Öte yandan da tek başına çıktığı yolculukta kendi geçmişiyle
de bir hesaplaşma içine girer.
|
A)
Gösterge Bilimsel Çözümleme
v Filmin
Adı
v Kategori
v Türü
v Filmin
Öyküsü
B)
Düz Anlam Gösterenleri
v Çerçeveleme
v Işıklandırma
v Renk
v Mekânlar
v Efekt ve Müzik
v Giysi
ve Dekor
v Kurgu ve Geçişler
v Kamera Hareketleri
C)
Düz Anlamın Gösterileni
D)
Sonuç
|
|
A)
Gösterge
Bilimsel Çözümleme
v Filmin Adı: LOCKE
v Kategori: 2013 Filmleri, İmdb 7.1
v Türü: Dram
v
Filmin Öyküsü: Başrolde Tom Hardy’nin
oynadığı Ivan Locke karakteri bir yapı şirketinde yönetici konumundadır. İşinde
sağlam ve disiplinli olan Locke aldığı bir telefonla tüm hayatı değişir. Bir
yapının bloğunu yerleştirirken verilen kutlama gecesinde yapıda sekreter olan
Betiyle aralarında geçen sohbet sonucu Betin yaşadığı yalnızlığından ve Locke
ise yaptığı işindeki başarı sonucu mutluluğundan bahsederken o gece birlikte
olurlar daha sonra evine giden Locke bir seferlik bir ilişki olduğundan
karısına ve çocuklarına hiçbir şey söylemez.
Bu ilişki
sonucu Betin işten ayrılır ve New York’a yerleşir daha sonra da hamile kalır
doğum yapmaya karar verir ve gün gelir sancıları başlar hastaneye kaldırılır
ilk defa böyle ağrılar geçiren Betin durumu Locke telefon açarak söyler ve çok
korktuğunu yanına gelmesini ister. Evli iki çocuk babası Locke çalıştığı yapıda
önemli bir işin başındayken o gece arabası ile Betin’in yanına gitmeye karar
verir arabası ile yola çıkar ve film burada başlayıp, yolculuğu boyunca kendi
arabasında Locke’un tek başına olduğu sahnede geçer sonuna kadar ve diğer tüm
kişiler ve olaylar telefonun arkasındadır gösterilmez.
Evde
çocukları ve karısı tuttukları takımın maçı olduğundan hazırlık yapmış ve Locke
beklemektedirler. Locke evine telefon açar ve oğlu Ediye maça gelemeyeceğini
karısı Katrina’ya bu gece Betin’in
yanına gitmesi gerektiğini ve eve yarın sabah geleceğini söyler. Eşi bunu
kabullenmez ve sinir krizleri geçiren eşi üst katta yatak odasına kapanır ve
saatlerce aşağı inmez. Locke ise bu sırada hayatını
ve sahip olduğu her şeyi sorgulamasına yol açan bu haber üzerine verdiği
kararın ağırlığıyla mücadele ederken bir yandan da işiyle ilgili oluşan sorunla
uğraşmaktadır. Arabasında yaptığı telefon görüşmeleriyle bir yandan bırakıp
gittiği işini halletmeye çalışır bir yandan hastanede doğum yapmak üzere olan Betiyle
ve doktorlarıyla konuşur diğer yandan hayatını geçmişini sahip olduğu her şeyi
sorgulamaya çalışır.
Arkadaşı beton üreticisi Danıl’ı arar ve bu gece gelecek
olan 355 ton betonların doğru yerlere pompalanması gerektiğini bunun için
belediye ve emniyeti arayıp kapanması gereken yol ve güzergâhların bildirilmesi
için ikna eder. Verdiği kararı pislik dediği şirketin müdürü olan Gerıta’da
açıklar ve Danıl’ı bu gece gelecek olan betonların doğru yerlere pompalanması
için ikna ettiğini işin aksamayacağını söyler ama Gerıt şirketin ve Şikago'nun
bu kararı kabul etmeyeceğini kovulacağını söyler ama Locke verdiği karardan
vazgeçmez. Şikago’yu arayan Gerıt durumu açıklar ama Şikago şirketi bunu kabul
etmez ve Locke işten çıkarır yerine bir yönetici atar bu geceki işi yapması
için ama Locke bunu kabul etmez kovulsam da bu işi halledeceğim der ve Danıl’ı
arar sabaha kadar kendisinden başkasına cevap vermemesi için uyarır.
Diğer yandan Betin ve doktorlarıyla konuşur doğum için
bebeğin babası olduğunu hastane için tüm gerekli işlemlerin yapılmasını ve
trafiğin açık olduğunu gelip yetişeceğini söyler. Bu sırada arka koltuğa
bakarak babasıyla geçmişiyle hesaplaşır ve aynısı olmayacağını verdiği kararla
yaptığı hatasını düzelteceğini doğacak olan çocuğun yanında olup ona soyadını
vereceğini söyler.
Evini arar karısı ona artık bir daha eve gelmeyeceğini
her şeyin bittiğini boşanacağını, çocuklar için görüşme ayarlayacağını avukatla
konuşacağını söyler.
Gerıt arar Danıl’ın kendisine cevap vermediğini söyler
Locke ise Gerıt’a endişelenmemesi gerektiği her şeyin yolunda gittiğini söyler
ve seni aramadan önce bir işim bir karım bir evim vardı der Gerıt’a ve şimdi
hiç birinin olmadığını bu gece de öğrendiği şeyin Şikago’nun canı cehenneme
olduğunu der kapatır.
Betin arar bebeğin ağlayan sesini dinletir ve son bulur
film.
B)
Düz Anlam Gösterenleri
v Çerçeveleme: Filmin
tamamı arabada geçtiği için çekimler arabanın içinde şoför koltuğunda tek
kişiyle sınırlıdır ara sıra yol ışıkları ve arabanın dışında çekimler
çerçeveye eklenmiştir.
v Işıklandırma: Filmde
çok özel bir ışıklandırma yok çünkü yolculuk boyunca arabanın içine yoldan
yansıyan ışıklar ve gece olduğundan yol ışıklandırması yöntemi yeterli
oluyor.
v Locke baş taşeron dediğimiz konumda elbiseleri;
gri çizgili gömlek üzerine koyu fanila normal uzunlukta saçı ve sakalı ile
üzeri fosforlu sarı renkte olan iş elbiseleri, bareti ve çizmelerini arabaya
binerken çıkarır mavi poşete koyar arka koltuğa atar.
v Kurgu ve Geçişler: Filmde
geçişler çok yoktur tek mekan vardır kurgusal olarak uzun ve ağır tek bir
sahne vardır arabanın içinde ve dışında geçer.
v Kamera ve Hareketler: Kamera
arabanın içinde ve dışın sürekli yakın çekimle olayı izler ara sıra uzak
çekimlerle mesafeyi ve yolu gösterir hareketlerle oynamaz sarsılmaz sabittir.
|
v Renk: Gece olduğundan çok
renk yoktur karanlık ve sarı ışıklar yoğunlukta gri parlak renkte arabası
yönetici mevkiye sahipliği temsil eder.
v Mekanlar: Tek
mekanda arabanın içinde geçer tüm film şoför koltuğunda Locke vardır sürekli
gösterilir ara sıra yol ve ışıklar arabanın göstergeleri.
v
Giysiler: Yapıda yönetici rolünde olan Locke’un takım
elbise yerine daha çok iş/işçi konumunda bir giyimi vardır.
|
C) Düz Anlamın Gösterileni
Locke
filmi alışık olduğumuz filmlerdeki sahne, dekor, oyuncular, yer, zaman, mekan vs. gibi çok farklı olarak, film baştan
sona kadar tamamında gördüğümüz tek bir oyuncu (Ivan LOCKE) ve tek bir mekan
(arabanın içinde) üzerine kurulu olmasına rağmen çok sürükleyici ve insanın hem
geçmişine hem de geleceğine dokunmayı başarabilen bir yapıt.
Hayatın
içinden bir parçanın farkındalığını gösteren kesitlerinin yanında aslında hemen
hemen herkesin başından geçen böyle bir kesitin analizi sadece doğru
parçalarını doğru yerde kullanması gibi bir olay. İnsanın günlük yaşamda
karşılaştığı böyle bir durumun altından kimi insan kalkabiliyorken bir takım
kaybettiklerine karşı yeni kazanımlarla, kimi insan ise direksiyonu geçmişine
çevirir yeni kazanımlara ulaşamaz geleceğini başkalarının eline vermiş oluyor. Arabanın
arka camını gösteren iç ayna burada metafor olarak arkadaki koltuğu bakıp
konuşan Locke aslında arkasında bıraktıklarına yani geçmişine bakıyor ve
geçmişiyle girdiği yüzleşmede hayatından kaybedeceği parçaları bildiği halde
direksiyonu geriye çevirmeyip sürüklenip kaldığı yerden çıkışa doğru sürmekte.
Filmde gece yola çıkması bile aslında yine geçmişindeki o karanlığı
aydınlatmaya doğru gittiğini ve yolda telefonla konuşurken sabah güneşin
doğuşuyla orda olacağım demesi yine bunu teyit edicidir. Daha yolda giderken
Gerıt’ın arayıp işten kovulduğunu, evin yani karısının arayıp bir daha eve
gelme bu ev benim artık demesiyle aslında kaybettikleri parçalar oluyor
hayatından ama yine geçmişine geri dönmeyin orada sonsuza dek kalmayıp yeni
güne yeni kazanımlara yol almaya durmadan devam ediyor. Bu elbette kolay bir
şey değil alışık olduğun günlük hayatından tamamen ayrılıp yeni güne başlamak
ama yine de bir yerden sonra kendisine yeni bir kazanım yeni bir yaşamın kapısını
aralamayı başarabilmiştir. Bizi de içine çeken aslında tam bu noktası oluyor
filmin şöyle ki sırtlamışız dünyayı adeta omuzlarımıza ve bu ağır yükün
altından onunla hep eksende kalacağımızı zannederek unutuyoruz hayatı yaşamayı
aslında uyanık olduğumuzu sanırız ama uykudayız geleceğin kör karanlığına saplanmışız
ve yetmez daha çok vurun sırtıma zincirleyin başka yükleri diyoruz. Burada da
karısını evini işini kaybettiğini bildiği halde telefonla yine bırakmıyor
yoluna koymaya çalışıyor yol buyunca sürekli giderken aramalar yapıp gelen
aramalara cevap vererek ve arada bir
gösterilen gps yol paneli bunların hepsi geçmişinden kurtulamadığı güçlü bir
bağ bir köprü görevinde geleceği arasında kurduğu. Burada isteseydi arkasına
hiç bakmadan kaybettiklerini hiç umursamadan gidebilirdi ama bunu özellikle
yapmayıp geçmişiyle yüzleşip geleceğe aynısıyla başlamamak için sürekli
konuşuyor ve burada da zamanla bir
mücadeleye giriyor bir nevi. Sabah olmadan halletmesi gereken çimentonun doğru
bloklara dökülmesi ve bebek doğmadan Betın’ın yanına varma mücadelesi sonuç
itibari sırtlamış olduğu yükün zamanla hayatının bir parçası olması ve
üstesinden gelerek geçmişinin deneyimleriyle geleceğe ışık tutabileceğinin
farkındalığını hayatın içinde bize aksediyor ve tek mekan ve oyuncuda gösterdiği
ise yüzleşmenin tek başınıza olduğunu gösteriyor onca yığın yaşamın içinde.
Sonuç
Beden yorulunca istirahat ile kendini
toparlayabiliyor ve kaldığı yerden devam edebiliyor yine zor olsada fakat beyin
yorulunca, düşünceler birikim yapıp kafatasının içine sığamaz olunca büyük bir patlama yaşar ve sonuç olarak iki
yeni eylemi gerçekleştirir, ya çöker eskiye döner yada kendini gerçekleştirir
yeni bir başlangıç elde eder. Locke’da da böyle bir gerçekleşme var ve
derinlerde yada yüzeysel olarak hepimizin bazı sıralar veya dönemler yoğun
olarak yaşadığımız ve çoğu kez böyle bir durumun farkına bile varamadığımız bu
ruh halimize bir farkındalık getirerek karanlığın arkasındaki günışığının
varlığını gösteriyor bize bir açıdan.
Diğer oyuncuları, karakterleri ve mekanları
görmeden hayalinde canlandırabiliyor ve bir yerlerde izleyicinin yaşanmışlığına
dokunmayı başardığından izleyici kendini filmin içinde hissedebiliyor bu
sebepten dolayı başarılı bir çalışma olarak hem izleyicinin gözünde hem de
internet film veri tabanında (imdb)
7.1’lik bir dereceye kavuşuyor.