The Virgin Suicides-Masumiyetin İntiharı
Göztergebilimsel;
Sofia Coppola’ nın yönetmenliğinde 1999
senesinde çekilen sinema filmi “The Virgin Suicides ‘', Jeffrey Eugenides’in
romanından uyarlandı. Dünyanın bir çok ülkesinde düzenlenen film
festivallerinde çeşitli ödüllere layık bulunan yapımda Altın Küre adaylığı
bulunan Amerikan aktris Cristen
Dunts, Amerikan aktör Jpsh
Hartnett, James Woods, Danny DeVito, Scott Glenn, Michael Pare, Hanna Hall,
A.J. Cook, Chelse Swain ve Robert Schwartzman gibi isimler rol alıyor. Bütçesi
6 Milyon Doları bulan film, Türkçe’ye ‘Masumiyetin İntiharı’ olarak çevrildi.
Film 1999 yılında, yönetmenliğini Sofia Coppola’nın üstlendiği Amerikan yapımı
bir yapıttır. Yaklaşık 97dakika izleyiciyi ekranlara kilitler.
Bir grup genç, Banliyonun en
gizemli 5 kız kardeşi ile ilgilenmeye başlarlar. Katolik bir aile olan Lisbon’ların beş
kızına takılan bu grup genç, karşı cinsin gizemli dünyasını keşfetmeye
çalışmaktadır. Bir süre kızları gözlemleme fırsatı yakalarlar. Böylece
hem kendi cinslerini, hem de kadınlığın gizemlerini keşfetmeye başlarlar. Başlangıçta
her şey normal gibidir. Libson kızları normal bir görünüm sunsalar da,
aralarından birinin intiharı doğal olarak bütün dikkati aile üzerine
çekmektedir. Komşular, okuldaki arkadaşlar… Genç kızlığın tazeliğiyle tanışan bu gençler,
kardeşlerden birinin intihar etmesiyle ailede tuhaf olaylar döndüğüne
inanırlar. Olayın üzerine gitmeye karar vermeleri üzerine Lisbon Ailesi,
kızlarına adeta yaşamayı yasaklar hale gelecektir.
Katı Katolik ahlakını benimsemiş
olan Libson ailesi kızlarının ölümü hakkında hiç konuşmamaktadırlar. Hatta
kızlar da durumu kabullenmiş görünmekte ve her şey yolundaymış izlenimi
doğmaktadır. Gerçekler bir sırdır artık. Bu gizem çocukları biraz daha
çekmektedir. Baba öğretmendir ve kızları ile aynı okuldadır. Kızlardan biri
okuldaki bir çocuktan hoşlanmaya başlar. Bir parti sonrasında eve geç gelmesi
anneyi kızdırır. Kızlar evde hapis hayatı yaşarken komşu oğulları onlarla diyalog
kurabilmek için çabalar hatta bir süre evdeki kızları gözetlerler. Bir süre
sonra kızlar ve erkekler buluşma ayarlar. Bir gece yarısı evin içine kadar
giren komşu çocukları kızları intihar etmiş bir şekilde bulurlar.
Bütün olanların ardından Bay Libson
ve Bayan Libson evlerini ve tüm eşyalarını satışa çıkarıp evden dolayısıyla
mahalleden ayrılırlar. Bayan Libson bütün çocuklarının intiharına bir anlam
veremeyecektir
FİLMİN VERMEK İSTEDİĞİ MESAJ
VE İDEOLOJİK OLARAK İNCELENMESİ;
Bu filmde kişiler olay ve mekan gerçek hayatla
ilişkilidir. Verilmek istenen mesaj direk olarak hissedilir. Kişiler ve
ilişkileri gerçek hayattan bir parçadır. İntihar geçmişten günümüze kadar
olağagelen bir durumdur. Fakat bir ailenin bütün çocuklarının intiharı acıklı,
hüzünlü, gizemli aynı zamanda da biraz abartılı bulunsa da gerçekten çok kopuk
olmaması nedeniyle izleyicinin filmde bir şeyler bulması gerçek hayatla
ilişkilendirebilmesi zor değildir. Her zaman bir benzerini görebileceğimiz
karakterleri bu filmde görebiliriz.
Filmde çok fazla abartıya kaçılmamıştır.
Yani görüşler bize objektif bir biçimde sunulmuştur. Bu film toplumsal
gerçekleri anlatan bir filmdir. Toplumsal mesajlar vermektedir. Bizlere filim kahramanları
idealleştirilmiş kahramanlar değil tamamen doğal, tamamen kendi gerçekliği
içinde verilmiştir.
Anlatımcı bir üslup vardır filmde. Anlatım
gayet doğal ve yumuşaktır. Her şey kendi gerçekliği içinde kendi olağanlığıyla
verilmiştir. Yapay bir durum söz konusu değildir. Her insanın kendi içinde
hissedebildiği bir filmdir. Yani izleyen her insan filimde kendisinden de bir
şey bulabilir.
Özellikle dikkatimi çeken şey filim de din
baskısının bir aileye getirebileceği büyük bir trajedinin bu kadar naif
anlatılmasıdır. Ailenin en küçük kızının intiharı ya da diğer kızların
intiharıyla büyük bir yıkım pek hissedilmez fakat kızların arada kalmış halleri
bizleri filme çeker. Özellikle buna kızların partiye gitmelerini ekleyebiliriz.
Babanın amacı kızları ölümün verdiği ruh halinden kurtarmaktır. Kızları gözler
önüne serilmeyen bir şekilde intihar etti. Olay üzerindeki gizem aralanmadı
dolayısıyla izleyici filmin bu sahnelerine kadar çelişkide kalıyor. Kızların bu
kadar kolay atlatması katı Katolik bir babanın kızlarını partiye göndermek için
eşini ikna etmesi. Ailenin kurallarını bilmelerine rağmen kızların partide
giyecekleri kıyafetleri seçerken rahat davranmaları… Fakat annenin kıyafete
müdahalesi ve düzeltmeler yapması izleyicideki çelişkiyi kaldırıyor.
Filmin genel havasında kızlarla flört eden
oğlanların filmin başından beri bütün bunlara tanık olması ve kızlarla birlikte
mücadele vermesi konu edinilmiş. Burada dayanışmanın da izine rastlarız. Tabi
kızlar film sonunda intihar ederek dayanışmadan, üstü kapalı anlaşmadan vaz
geçmiş olurlar. Kızlar ve erkeklerden oluşan bu iki grubun din baskısına karşı
dik duracaklarını partiye gidecekleri gece daha net sezebiliriz. Kızlardan biri
erkeklerden biriyle bir gece geçirir ve buna kızan Bayan Libson kızları
hapseder.
Bir çocuk veya bir genç üzerindeki baskı
arttıkça kızların duruma rahatça alışamadıkları sezilir fakat öte yandan kızlar
davranışsal olarak sorun yokmuş havası verirler. İntihar eden kız kardeşlerinin
sevdiği bahçedeki ağaç kesilmek üzeredir ve kızlar yine oradadır. Sürekli
olarak yan yana olmaları korumacı tavırları onların direnişine çeker bizi.
Film ülkemizde süregelen saçma sapan
baskıları de göstermeye çalışmaktadır. Ve bu baskılardan ailede bulunan çocukların
ne derece etkilendiklerini Bayan Libsonun kızları hapsetmesi ve kızlarını
alıkoymasına göz yuman Bay Libsonun okuldaki görevine son verilmesi pahasına
kararlarından dönmemeleri buna örnektir.
Filmin en trajedi yanı çocuklarının intiharına
anlam veremeyen anne ve babadır.
FiLMİN ÇEŞİTLİ TEKNİKLERLE DEGERLENDİRİLMESİ
Filmdeki sinamatik teknik gayet
iyidir. Belli başlı filmi oluşturan öğeler; sinematografi mekan, kurgu, ses,
aydınlatma, oyuncular gayet doğaldır.
MEKAN DÜZENLEMESİ: Mekan düzenlemesi olarak yapay bir
şekilde oluşturulmuş bir mekandan ziyade daha doğal gerçek yaşamın ta kendisi
olan mekanlar tercih edilmiştir.
KOSTÜM TASARIMI: Filmde genel olarak çoğu şeyde
doğallık göze çarptığı gibi kostümler de sıradan insanların giydiği günlük
kostümlerdir ve gayet doğaldır. Tüm bunlar yönetmenin filmin gerçekçiliğine
inandırışını gösterir.
AYDINLATMA: Aydınlatma,
ışık olarak yine doğal gün ışığı çoğunlukla kullanılmıştır, yine doğallık ağır
basmaktadır.
OYUNCULUK: Filmdeki oyuncuların performansları
filmin gerçekçiliğini tam olarak yansıtmaktadır. Oyuncuların filmdeki
performansında tabi ki rollerin başarılı bir şekilde yansıtılmasından
kaynaklanır. Hareketler abartısızdır ve normal dışı hareketler pek
görülmemektedir.
SUBJEKTİFLİK: Filmde tabi ki subjektiflik vardır.
Yönetmenin ülkede gördüğü düzensizlik, olumsuzluk örtülü bir şekilde; ama yönetmenin
isteği doğrultusunda sunulmaktadır.
Genel olarak yönetmen,
“Masumyetin İntiharı” filminde neredeyse her kareye ince ayrıntılar
yerleştirmiştir. Simgesel anlatımın, görüntü zenginliğinin örnekleri vardır.
Diyalogların kısa tutulması ve bazı imgelerle sahnenin geniş anlamlara
sürüklenişi dikkat çeker.
Kız kardeşlerini temsilen
kızların korumaya çalıştığı ağaç bir umut bir görev bir vazife teşkil eder. Olay
örgüsüne medyanın da girmesi filmi daha gerçekçi kılmıştır.
GÖSTERGE
|
İNSAN
|
KONU
|
DOĞA
|
ZEMİN
|
GÖSTEREN
|
Bir aile ve kızları
|
Toplumsal konu’’Din ve aile baskısının etkiler”
|
1999-ABD
|
ABD
|
GÖSTERİLEN
|
UMUTLU ÇARESİZ
|
Toplumsal konu’’Din ve aile baskısının etkiler”
|
İşlenmiş doğa…
Yerleşik yaşam alanı…
|
|
İNSAN: Umudunu
yitirmemiş, çaresiz; ama hala bir arayış içinde olan kişi.
KONU: Günümüzün
de ne büyük toplumsal problemi olan “Din baskısı, aile baskısı, güçlünün
elindeki yönetme hırsı” konusu ele alınmıştır.
DOĞA: 1999’da
Amerika’nın yerleşkesi kullanılmış
DİZİSEL VE DİZİMSEL ÇÖZÜMLEME: İkili karşıtlıklardan
yararlanılmıştır. Diyalektikler vardır.
Güçlü- Güçsüz
Kararlı-Kararsız
Umutlu-Umutsuz
Korkusuz-Korkulu
Başarılı-Başarısız
Diyaloglar yerine semboller beden dili daha
hakimdir.Örneğin kızlarla telefonda konuşmak yerine şarkı dinletmek…
Filmde özellikle Güçlü-Güçsüz diyalektiğinden yararlanılmıştır.
Filmde gördüğümüz zıtlıklar, bize filmin içindeki insanlık ve duygu
karmaşasını gösterir. Aile Katı Katolik inanca sahipken evin büyük kızı
şehvetli ilişkiler yaşar. Evdeki Bay Libson ve Bayan Libson kapalı bir
çizgideyken evin kızları dışadönüktür.
Blogumuzu takip edenler görüşlerini paylaşabilirler. Filmanalizcileri Ailesi
Lezzi Yemek Tarifleri ailesi olarak filmi izledik ve beğendik.
YanıtlaSilhttp://lezzizyemek.blogspot.com.tr ailesi başsağlığı diliyor.
beğenmenize sevindik yeni çözümelemeler için takipte kalınız..
Sil