Oben Yılmaz’ın Çalışmasının Göstergebilim Açısından İncelenmesi 6

Burhan
                    Oben Yılmaz’ın Çalışmasının Göstergebilim Açısından İncelenmesi 

Sitemlerimi, yutamadığım pas lekelerini, içime çarpa çarpa ses çıkaran çakıl taşlarımı çizerek anlatıyorum. Gizimde saklayıp sığdırdıklarımı kulağınıza haykırıyorum sessizliğim ile. “meramımı anlatmam gerekiyordu…  çizgilerimin içinde sırlarım, karabasanlarım, sitemlerim var…  onlar benim tanrıya küçük sitemlerim” … içimde kıvrılıp katlanan kadının anlatacakları var…” 
                                                                                                                        Oben YILMAZ  




                    Sanatçının, grafiksel çizgilerle oluşturduğu bu resimde, zemin üzerine siyah renklerle güçlü kontrast etki yaratılmış. Resim açık kompoze edilmiş, çizgiler kimi yerde yarım bırakılmış, aradaki boşluklar izleyiciye tamamlanması için bırakılmış gibi.
                    Resimde figürlerin kapladığı alana bakıldığında kenar boşlukları eşit bir biçimde bırakılmış. Resimde; nota çizgileri, çizgi üzerinde çeşitli notalar ve notalar gibi asılı duran üç kadın… Mekân algısı yok, adeta havada duruyorlar. Kimi notalar aşağıya doğru düşerken, kimi notalar havada uçuşuyor gibi. En soldaki kadın çıplak, başı öne eğik biçimde kollarından asılı; ortadaki kadın üzerinde etek, arkası dönük, ayaklarından asılı biçimde duruyor; sağdaki kadınsa üzerinde etek, başını öne eğmiş, ellerinden asılı bir biçimde duruyor. Üçünün de yüzü görünmüyor. Baştaki kadın oldukça zayıf, kemik hatları belirgin, diğer iki kadınsa şişman.
                     Resme bakıldığında notalarla birlikte asılı duran kadınlar, notalar arasında kendilerine bir yer bulup tıpkı bir nota gibi çizgi üzerinde duruyorlar. Figürlere bakıldığında her kadın birbirinden farklı. Kadınlar, çizgide farklı biçim ve duruşuyla, her bir notanın çıkardığı farklı ton gibi duruyor; her kadın başka ses çıkarıyor, farklı şarkı söylüyor. Çünkü her kadının hikâyesi birbirinden farklı. Sanatçı aslında çizgilerle, içindeki çığlığı yansıttığını dile getirmiş. Diğer çalışmalarına da bakılacak olursa kadının içindeki ses, kimi yerde nota, kimi yerde yazı metaforuyla yansıtılmış.

Hazırlayan: Figen Demircan