“KADINLAR”
GÖSTERGE
|
İNSAN
|
MELODİ
|
ARKA PLAN
|
GÖSTEREN
|
Kadın
|
Nota çizgisine
asılı olan kadın figürleri ve dağınık notalar
|
Eski,
yıpranmış bir arka plan
|
GÖSTERİLEN
|
Kadının yaşam
sürecindeki zayıflık, toparlanma ve güçlenip doğurma evresi
|
Bir melodinin
inişli çıkışlı ritimleri gibi süregelen bir yaşam
|
Kadının yaşam
sıkıntıları ve yıpranmışlığı
|
Bu çalışmada tüm gösterilenler, 3 figür üzerinde yoğunlaşılmış olup ve bu
üç figür bir nota çizelgesi üzerine bağlanmıştır. Anlatılmak istenen ise
kadınların gelişimsel süreçlerinin bir müzik çizelgesine benzetilmesidir. Bu
anlamda çalışmada kadınlar müzik ile bağdaştırılıp başlangıç ve bitiş sürecini
göz önüne almaktadır. Çünkü müzik, insanın içine ilişebilen en kolay ve
anlaşılır sanat dalıdır. Kadınların müzikle özdeşleşmesini vurgulamak amacıyla
kadın figürü satır çizgilerine elleri, ayakları ve dirsekleri ile bağlanmış
konumdadır. Bu kapsamda kullanılan materyaller amaçlarını doğrular şekilde
kadınların zayıflık, toparlanma, doğurma, hastalık gibi süreçlerini çizime konu
almıştır.
1.
Figür:
Dirseklerinden nota satırına asılı olan zayıf kadın figürü, resimden de
anlaşılacağı gibi bir kadının hayatındaki zayıflığı, hastalığı ve güçsüzlüğü
simgelemektedir. Bununla birlikte figürün tamamen çıplak olması seyirciye
içinde bulunduğu durumu tüm gerçekliği ile ortaya sermektedir.
2.
Figür:
Ayaklarından nota satırına bağlı olan yarı çıplak kadın figürü, toparlanma,
kendine geliş sürecini vurgulayan bir simgedir.
3.
Figür:
Burada figür yine yarı çıplak olup, bileklerinden bağlı şekilde asılı
konumdadır. Figürün hamile olduğu dikkat çekmektedir. Bu özelliği ile kadının
yaşam sürecindeki var oluş sebebi olan doğurganlığı vurgulamaktadır.
Nota Satırı, Notalar ve
Sol Anahtarı: Tüm bu anlatılmak istenen düşünceler
bir müziğe benzetilmiş olup nota çizelgesine bağlanmıştır. Müzik başlar ve
biter tıpkı insan hayatı gibidir. Ancak burada, bu konunun yanında süreçler ele
alınmış olup bazı yaşanmışlıklar ve geçmişinin esareti olma durumu figürler
üzerinden ifade edilmiştir.
Arka plan:
Arka planda vurgulanmak istenen, tüm bu figürlerin içinde bulunduğu karmaşanın,
yaşanmışlığın ve yıpranmışlığın dışavurumudur.
ANLAM
BİRİMİ: Tasarımcı bu çalışmasında kadınların kendi
yaşamlarını gözler önüne seriyor. Müzikle bağdaştırdığı hayatlar ortak
düşünceleri simgeliyor. Müziğin inişli çıkışlı ritimleri kadının hayatı ile
yorumlanıyor.
Bu
çalışmada nota satırı zaman kavramına girmektedir. Kadınların nota satırına
elleri, ayakları ve dirseklerinden bağlı olması geçmişine esir düştüğü anlamına
gelmektedir. Bu esaretinin yansımalarını arka plandaki dokularda da işlemiştir.
Dokuların bir yanık efekti şeklinde olması ise tamamı ile çekilen acının ve
içinde bulunduğu zor durumun dışavurumudur.
DEĞERLENDİRME
VE SONUÇ
Bir yaşam ve süreci ele alan tasarımcı sosyal
yaşam değerlerini irdelemiştir. Zamanın alıp götürdüğü acılar, mutluluklar,
ruhsal ve fiziksel, iniş çıkışlar en basit haliyle ifade ediliyor. Yaşamın
uzunluğunun yanında müziğin kısa ve anlamlı çizgisi hayatımızın yol kavramına
bağdaştırılıyor. Müzik insanın içinde yaşadığı duyguları en basitçe dışa
aktarabildiği yoldur. Müzik başlar, ilerler ve biter tıpkı hayatlarımız gibi.
Sonuç
olarak kadın zorlanır, acı çeker ve yıpranır. Ama bunlara rağmen hep ayaktadır
ve asla yıkılmayacaktır. Çünkü o bir anadır, her zaman başa çıkacak gücü kendinde
bulur. Korku, acı, endişe, yaşam savaşı artık sorun değilsiniz, kadın sizi
beklemekte.