GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME
Göstergebilimsel çözümleme
yöntemini kullanarak, aşağıda çözümlemesi yapılan resim Oben
Yılmaz’a aittir.
Resmin zemininde
flu görüntüye sahip , doku hissi veren,
kenarlardan koyu başlayarak, ortaya doğru açılan siyah beyaz ve gri rengiyle
dairesel hareketler verilmiş ve yine zeminle aynı renkleri taşıyan birbirine
dönük iki kadın figür ön planda gösterilmiştir. Sağ üstteki bedeni çizgisel
hareketler, yer yer lekeler ve siyah yazılarla oluşturulmuş kadın figürü sol
kolunu ve bacağını birbirlerine değercesine
yakın şekilde arkasına doğru uzatmış ve gerilme hissi veren bir
hareketle durmaktadır. Bunun aksine siyah uzun saçları başını öne eğercesine
diğer figüre doğru bir hareketle lekesel olarak resmedilmiştir. Yine bu figürün
karşısındaki figürde aynı biçim ve hareket anlayışıyla resmedilmiştir. Bu iki
figür sanki birbirlerine sarılmak için hazırlanıyorlar diyebiliriz.
Gösterge
Çözümlemesi
GÖSTERGE
|
GÖSTEREN
|
GÖSTERİLEN
|
insan
|
Kadın figürü
|
Kadının güçlülüğü,
bilgeliği
|
zemin
|
Dokulu dairesel hakeketler(siyah beyaz gri)
|
sonsuzluk
|
Resimde kullanılan göstergeler insan ve arka
plandır. İlk göstergemiz insan, resmin merkezinde resmedilen kadın figürlerinde
görünen hareket, figürlerin birbirleriyle olan ilişkisi, kadının gücünü,
kadının kadına olan bağlılığını ve sonsuz zamanın içinde kadının yerinin hiç
değişmeyeceğini gösteriyor. Figürlerdeki renkler, leke değerleri ve
bedenlerinin yazılardan oluşması, modern ve çağdaş toplum içinde kadının
bugünkü yerini ve güçlülüğünü göstermektedir. İkinci göstergemiz arka plan ise
siyah, beyaz ve gri renkleriyle gösterilen dokulu ve flu hissi veren, dairesel
hareketlerle oluşturulmuş zemindir. Bu zemin resimde biçimsel olarak
kompozisyona hizmet eder. Fakat diğer yandan da gösterilmek istenen bu zeminin
sonsuzluğu simgelemesidir.
Dizisel ve Dizimsel Çözümleme
Eserde siyah-beyaz, hareketli-düz gibi ikili karşıtlıkları görüyoruz.
Beyaz alanları kesen siyah biçimler
esere hareketlilik vermiştir. Zemindeki flu ama tek bir noktaya doğru hareket
örgüsü içinde resmedilen alana baktığımızda gözümüz yoruluyorken, öndeki iki
kadın figürün şaçlarındaki lekeler ve figürlerin yazılarla dolu bedenleri
birden bire gözü rahatlıyor ve net bir görüntüde algıyı topluyor, güçlendiriyor.
Kodlar
Resimde kod olarak iki kadın figür
ve arka plan gösterilebilir. Kadınların hareketine baktığımızda karşılıklı ve
birbirleriyle olumlu bir etkileşim sağladığı görülmektedir. Zemindeki hareket
de sonsuz zamanı simgelemektedir. Aslında bu zemin çok eski zamanlardan
başlayarak çağdaş insan topluluklarının yaşadığı günümüze kadarki süreci
göstermektedir. Bu süreç içinde kadının yerinin hiç değişmeyeceği ve zamana
kadınların hakim olduğu düşüncesini de beraberinde getiren kadın figürüyle
zemin arasında bağlayıcı bir anlam bütünlüğüne rastlamaktayız.
Metafor ve Metonimi
Kullanımı
Resimde metafor ve metonomi
kullanımına baktığımızda ise metaforik imge olarak kadını görmekteyiz. Kadının,
biçim olarak komposizyona hizmet eden resimsel bir obje oluşunun ötesinde, iki kadının birlikte resmedilmesinin
nedeni, gücün ve kadınların yıllardır süren ‘var olma’ çabalarının göstergesidir. Neden bir kadın değil de iki
kadın, o sonsuzluğu ifade eden zeminin üstünde, beyaz alanda resmedilmiştir? Çünkü iki kadın daha
güçlüdür.İki kadın dİğer tüm kadınların simgesidir burada. Ya da neden kadınlar
zeminde kaybolmamış da bu kadar net ve resmin merkezinde resmedilmiştir? Ayrıca
kadınların bedenlerinin yazılarla resmedilmiş olması, kadınların çağdaş,
bilgili ve yaşanmışlıklarının olduğunu gösteren
simgelerdir. Resimsel öğelerin resmin anlamsal boyutuna da ışık tuttuğu
bir gerçektir.
Son olarak resimde verilmek
istenen mesaj, doğrudan verilmemiş metaforik imge ve simgeler kullanılarak
izleyiciye verilmiştir. Böylelikle izleyici resimde kendinden bir şeyler
bulabilmekte özgürdür ve daha geniş bir çerçeveden resmi yorumlayabilmektedir.
Bana göre bu resmin mesajı da kadının zamana yenilmeyişi ve bu zamanın sonsuzluğu
içinde kendine bir yer bulması çabasının günümüzdeki anlamıdır.
Berna MURAL