‘ARICI’ (The
Beekeeper) Film Çözümlemesi
‘ARICI’ (The Beekeeper) Filminin Görüntüsel Anlatım
Arıcı |
Filmdeki ana öğe başroldeki arıcı
olan adamdır. Öğretmenlik mesleğinden sonra baba mesleği olan arıcılık yapmakta
ve ailesinden ve arkadaşlarından kopuk geçmişte yaşamaktdır. Filmdeki yan öğe
ise adamın geçmişte kaybolmuşluğudur. Filmin başrolündeki figür olan adam
şimdiki zamanı kaçırmakta ve insanlara yetişememektedir. Ailesinden kopuktur,
uzaktır, arkadaşlarıyla arası bir hayli soğuktur. Tanıştığı genç kızla bile
aynı dönemi yaşayamamaktadır ki filmin sonunda ayrılırlar birbirlerinden.
Filmin genelinde soğuk, sisli ve kasvetli bir
atmosfer hakimdir. Bu durum başroldeki figürün ruh halini eksiksiz bir şekilde
yansıtmaktadır.
B) Gösterge
Çözümlemesi
Gösterge
- Nesne - İnsan - Doğa - Hayvan
Gösteren
- Kamyonet - Solmuş Yapraklı Ağaç - Nehir - İnsan - Sis
- Arı - Arı Peteği – Kraliçe Arı
Gösterilen
- Aileden kopuş -
Ayrılık - Yalnızlık - Özlem - Hasretlik – Zaman
Bu filmde kullanılan göstergeleri dört
grupta inceleyebiliriz. Nesne
göstergesinde içerisi arı kovanları dolu kamyonet, filmin baş karakterinin
yalnızlığına vurgu yapar. Çünkü o ailesinden kopmuştur, öğretmenlik mesleğini
artık yapmamaktadır ve eski günlerine duyduğu özlem nedeniyle baba mesleği olan
arıcılığa başlamıştır.
İkinci
gösterge olarak insan göstergesi ise
filmin baş karakteri yer almaktadır. Ailesinden ayrı tek başına yaşamakta olan
bir adam tasvir edilmiştir. Şimdiki zamana karşıt anılarında yaşamaisteğiyle
dolu, yalnız ve melankolik bir figürdür. Arkadaşlarından uzak kalmıştır ve
herşeyi geçmişte bırakmıştır. Bıraktıklarınıda geçmişte hala yaşama isteğiyle
doludur.
The Beekeeper |
Üçüncü
gösterge olarak doğa ise, başroldeki
figürün kızının düğününden sonra ailesinden ayrılıp bir nehirin karşı tarafına
geçmesini görmekteyiz. Nehir burada ayrı iki yakayı göstermektedir. Ayrıca
yaprakları solmuş ağacın yanında sigara içen başroldeki figür hüznü ve geçmişe
özlemini göstermektedir. Filmin içerisindeki yer yer sahneyi kaplayan sis ise
figürün geleceği yaşamamasını yani önünü görememesini göstermektedir. Onu
anılarına yani geçmişine itmektedir ve yalnızlığına vurgu yapmaktadır.
Dördüncü ve
son gösterge olarak hayvan ise, arı
ve arı kovanıdır. Başroldeki karakter kovanda kraliçe arıyı seçecek erkek
arılardan birine benzetilmiştir. Kraliçe uçmaya başlayınca tüm erkek arılar
etrafında dolaşıp kendilerini eş olarak seçtirmeye çalışacaklardır. Karakterin
ayrı olduğu eski eşi ise kraliçe arıya benzetilmiştir. Baş karakter ile diğer
arkadaşları zamanında ona aşıklarmış ve oda başroldeki karakteri seçmiş
kendisine eş olarak. Ayrıca baş karakterin kızı ve karşılaştığı genç kız da
peteğinden kurtulmaya çalışan arılara benzetilmiştir.
C) Dizisel ve Dizimsel
Gösterge
Bu
başlık altında ikili karşıtlıklar verimiştir.
Yalnızlık - Birliktelik
Ayrılık - Kavuşma Geçmiş – Gelecek
Özlem – Birliktelik Ölüm – Yaşam
Genç – Yaşlı Zayıf – Güçlü Sevgi – Sevgisizlik
Filmin
çözümlenmesinde oluşturulan bu farklılıklar verilmek istenilen mesajın
öğelerini ortaya çıkarmaktadır. Verilmek
istenilen durum kraliçe arının seçilme serüvenine atıfta bulunularak
benzetilmiş ailevisel bir kopuştur. Başroldeki figürün kızının evlenip yuvadan
uçması, kendi ailesinin bir birinden kopuk yaşamı, geçmişe duyduğu özlemle
şimdiyi yaşamayı kaçırması gibi bir çok durum verilmek istenmiştir. Başroldeki
figürün eski karısının yerine (kraliçe arı) başka birisini araması ( genç kız )
ve onunlada birlikte olamaması vurgulanmıştır. Çünkü baş karakter geçmişe
takılıp kalmıştır, genç kız ise şimdiyi yaşamaktadır.Bu sebeplerden ötürü
adamın yalnızlığı ve özleminin sonucu olarak hayatına son vermesi
gösterilmiştir bu filmde.
D) Kodlar
Bu filmde
ailevi birlikteliğin vurgulanması kültürel bir koddur. Ailenin toplum
üzerindeki önemli yapısı, toplumun temel birimi olmasının önemi vurgulanmıştır.
Filmde baş karakterin ailesinin parçalanması, buna bağlı olarak oluşan
mutsuzluk ve yalnızlık hissi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca baş karakterin filmin
ileriki zamanlarında karşılaştığı genç kız filmin geçtiği dönemin kodlarını
vermektedir. Kızın üzerindeki kot pantolonu, elinde dinlediği wolmeni, uçuk
yaşamı, çevresine kayıtsızlığı, kolası, hamburgeri ve pop rock ile çağını
göstermektedir. Buna ek olarakta baş karakterin hala geçmişte yaşama isteği ile
birlikte genç kız ile ters düşümeleri gösterilmektedir.
E) Metafor ve Metanomi
Kullanımı
Filmin giriş sahnesinde şöyle bir
diyalog yer alır;
‘Şanslısın. Dinle… Şarkı gibi,
değil mi?
-Nedir o?
-Çiftleşmemiş genç arılar…
Kraliçe arı olmak isteyen ve balmumundan yapılmış hapishanelerinin kapısını
döven bakireler kapıyı kırmaya çalışıyorlar. Fakat diğerleri, nöbetçiler
dayanarak çatlakları dolduruyorlar.
-Çıkmalarına neden izin
vermiyorlar?
-Çünkü arılar sadece Kraliçe
olarak seçtiklerinin çıkmasına izin verirler. Diğerleri ilkinin başına bir şey
gelmesi hâli için saklanıyor. Bu arada erkek arılar suya gidecekler. Üzerimizde
biriken işlerini yapıyorlar. Onları görebiliyor musun?
-Ne yapıyorlar?
-Kraliçe’yi bekliyorlar.
Gelecek erkek arılarla dans ederek göğe yükselecek ve bir tanesini seçecek.
-Bu Kraliçe’nin dansı mı?
-Bu Kraliçe’nin dansı…’
Filmin baş karakteri olan adam ile
babası arasında geçen bir diyalogdur. Bu diyalogdaki gibi baş karakter erkek
arıların yaptığı gibi kraliçe arıya kur yapmıştır kendisini seçmesi için.
Tabiki o kadını seven diğer arkadaşları gibi. Sonunda karısı olan kadın kendisini
seçmiştir ve bir aile kurmuşlardır. Ardından kızı bir adamla evlenerek bu
hikayede bahsedilen bakire dişi arılar gibi peteğini delmiş ve kraliçe arı
olmuştur. Ardından da eşinden ayrı olan baş karakter yaşlanmış kraliçesi yerine
genç bir kıza aşık olur ve onu yeni kraliçesi yapmak ister. Ama filmin sonunda
ayrılar. Filmin en büyük metaforu budur. Baş karakter bir erkek arıya
benzetilmiştir. Eşi, kızı ve karşılaştığı genç kız ise peteklerini delen ve
kraliçe olan arılara benzetilmiştir.
Kovanlardaki
arıların oluşturduğu kaos ve kargaşanın içerisinde kayboluyor baş karakter.
Aynı kendi hayatının çalkantıları arsında kendini kaybetmiş gibi. Baş karakter
için kızı ve birlikte olduğu genç kız peteklerini delip uçtuktan sonra
‘arıcılık’ bitmiş olur. Bu sebeple de kendi hayatına arı kovanları arasında son
verir.
Metanomi olarak ise genç kızın wolkmeni,
üzerindeki kot pantolonu, elinde dinlediği wolmeni, uçuk yaşamı, çevresine
kayıtsızlığı, kolası, hamburgeri gibi bir çok şey filmin geçtiği dönemi
göstermektedir. Bu nesneler, içecekler ve gıdalar filmin geçtiği zamanda
insanların hayatlarına giren şeylerdir ve o dönemi gösteren birer
metanomilerdir.
F ) Sonuç
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilIyi Bir Filim Sitesi
YanıtlaSil