A) FİLMİN GÖRÜNTÜSEL ANLATIMI
Bu film İtalyan
sinemasının neo realizm öncülerinden
Vittor De Sica’nın yönetmenliğini
yaptığı bir filmdir. Bu
filmde de neo realizmin etkilerini görüyoruz. Film önce Roma’da sonra kırsal
bir alanda devam ediyor. Ve 2. Dünya savaşını
konu almıştır. Oyuncular ise
Cesira, Rosetto, Michele, Giovanni ve daha bir çok isimlerdir. Filmde biraz da
feminist hareketler seziliyor. Güçlü bir
kadın kızını korumak için ne yapar, ve başlarında
bir erkek olmadan da tek başına bir kadın hem
kendisine hem kızına sahip çıkabilme imajını bize sunuyor. Bir annenin kızına
bağlılığı, koruması, sahiplenmesi filmin temel taşlarından biridir.
Hikaye genç yaşında
dul kalmış tezgahtar güzel bir anne olan Cesira ve on üç yaşındaki
kızı Rosetta’nın müttefikler tarafından bombalanan Roma’dan kaçmaya karar
vermesiyle başlıyor. Yönetmen zaten
yolculuk başlamadan Cesira’nın ölen kocasının
yakın ve evli bir arkadaşıyla birlikte olduğu
sahnede yer verdiği ufak detaylarla filmin
nereye gideceği hakkında da ipucu veriyor. Adamın Cesira ona veda ederken kalçasına attığı şaplak
bu detaylar arasında en gözden kaçmaz olanı. Cesira ile kızı
Roma’dan ayrılıp Cesira’nın doğduğu topraklara yani La Ciociara’ya gitmeye karar
veriyorlar. Cesira ile Rosetta’yı Giovanni uğurluyor.
Uğurlarken Giovanni’nin
Cesiraya verdiği bir şişe şarap dikkat çekiyor. Bu şaraba ileriki sahnelerde de vurgu yapılıyor.
Giovanni’ye özlemini, şarap
şişesini yanağına koyup onun sıcaklığını alarak belirtir. Derken tren hareket etmeye başlar ve Cesira tren garına ağlamaklı bakakalır.
Daha sonra trende giderken
rahatsız edici bakışların Cesira’ya dikilmesi,
müstehcen fotoğrafının çekilmesi teklifi, yolda karşılaştığı
Amerikan askerlerinin şişirilmiş
bir özgüvenle ona ve kızına yapmacık bir yakınlıkla yaklaşması
ve en önemlisi, Cesira’nın bu karşılaştıklarına
doğal bir refleksle, seri bir şekilde
tepki göstermesi kadının metalaştırıldığını
ve bununla yaşamayı öğrendiğini
gösteriyor.
Düşman askerleri rayları
bombaladığından tren daha fazla
gidemez. Cesira ve kızı bavullarını kafalarının üzerine koyarak yürümeye başlarlar
ve bisikletli bir adamla karşılaşırlar. Onlar adamla konuşmak isterken adam askerlerin kurşunuyla ölür. Bu sahne savaşın kişiliksizlik
ve acımasızlık yanını tüm netliğiyle ispatlamaktadır.
Gittikleri yerde eski tanıdıklarıyla karşılaşıp savaşın zorluklarının birlikte üstesinden gelmeye çalışıyorlar. Ve
aralarından Michele’yle tanışıyor.
Siyasetle fazlaca ilgili, hatta belki bu ilgisinden kadınlara hayatında yer
vermemiş, söylemleri komünist etkiler taşıyan
saf bir delikanlı. Cesira’dan hoşlansa
da onun için iyi niyetli bir dosttan fazlası olamıyor. Bu arada kızı Rosetta’nın
Michele’den hoşlanması da göze çarpıyor.

O dönemde ekmek bulamayan insanları görüyoruz.
Tarlada yiyecek toplayan insanların arasında iyi niyetli Michele’nin Rosetta’ya
babasından gizleyerek ekmek verdiği göze çarpıyor.
Rosetta’nın kucağındaki bebeğin ekmek diye ağlamasıyla
kimse görmesin diye ağaçların arkasında bebeğe bir parça ekmek vermesi savaşın ne kadar kötü olduğuna bir kere daha dikkat çekiyor. Birazcık un
bulabilmek için başka köye giden Cesira
ile Michele gittikleri yerde bombalanınca kendilerini dışarı atarlar ve Cesira yere düşen bombaların parçaladığı otlara bakarken gördüğü uğur böceğide gözlerden kaçmamıştır. Buda filmde işlenen
ayrıntılardan biridir ve gelişecek olaylara dair
verilen mesajlardan biridir. Uğur böceğini gördükten sonra Michele’yle sevişirler ve bundan sonra Michele’ye olan düşünceleri değişir ve farklı gözlerle bakmaya başlar.
Cesira ve Michele’nin karşılaştığı bir annenin savaşta
bebeği ölünce sütümü bebeğime emziremiyorum size vereyim diyerek göğüslerini açması
psikolojisinin nasıl bozulduğunu
ve askerlere isyan edişi içleri burkmuştur.
Gittikleri köyü de artık
yeterince güvenli bulmayan Cesira tekrar Roma’ya dönme kararı alıyor , anne kız
kendilerini yeni bir yolculukta daha buluyor. Yolda acıktıklarında bir duvarın
üzerine oturuyorlar orda Cesira’nın çobandan aldığı
azcık peyniri kızıyla paylaşıp yanında da kuru ekmek
yemeleri savaş ortamının ne kadar kötü ve insanların bir parça
ekmeği zor bulduklarını gözler önüne getiriyor. Ve o
anda Amerikan askerlerinin rahat ve umursamaz halleriyle önlerinden geçip
gitmeleri Cesira’nın dikkatini çekiyor. Yorulduklarında biraz uyumak için yıkık
dökük bir kiliseye girerler karşılaştıkları,
aslında filmin de tepe noktasını oluşturuyor.
Rosetta ve annesi, onlarca Alman askerin tecavüzüne uğruyor.
İki kadının çaresiz haykırışları,
askerlerin kahkahalarına karışıyor.
Kilisenin içinde Cesira’nın
büründüğü saf ve masum kadın imajıyla bu masumiyetin Alman
askerleri tarafından parçalanması ikilemi erkeğin
masumiyet kavramını hiçe sayan bakış açısının,
bu kavramın gerçek derinliğiyle arasındaki uçuruma değinmiştir.
Bu da filmin en güçlü metaforudur. Kilisede tecavüze uğrayan
kadınlar ve
Cesira’nın savaşın
sebep olduklarını görüp çocuklara miras ne kalacak? diye sorgulayışı,
Michele’nin faşizm karşıtı söylemleri ve güzel
bir geleceğin varlığına inanması, Alman
komutanın İtalya’daki sınıf farklılıklarına dair düşünceleri
filmin önemli sahnelerindendir ve bu sahnelerde aşılanan koyu realizm izleyeni
silkeliyor.
Ayrıca Michele’nin Alman
askerleri tarafından öldürülmesi anne kızı gözyaşlarına
boğuyor. Acı olaylar önce annesi ile kızını birbirinden
uzaklaştırsa da filmin sonunda acılara birlikte göğüs
gerdiklerini ve birbirlerine tutunduklarını görüyoruz.
Tecavüzden sonra iki kadının
geçirdiği süreçteki acılar, annenin dinç, canlı halini perişan,
tutuk bir kadının almasıyla ve Rosetta’nın neşesini
hırçın, annesinden uzaklaşmış
bir çocuğa bırakmasıyla gösteriliyor. Ve film, izleyiciyi
savaşın sivillerden aldıklarını düşündürterek
sonlanıyor. "Uyan
Rosetta Uyan" diye başlayan film, "Uyu
Rosetta Uyu" diye bitiyor, zira film boyunca Rosetta gereğinden fazla uyanmıştır.
B) GÖSTERGE
ÇÖZÜMLEMESİ
-Gösterge: , İnsan, Nesne, Doğa
-Gösteren: Askerler, Füzeler,
Bombalar, Tanklar
-Gösterilen: Savaş,
Acı, Evlat Sevgisi, Huzursuzluk, Bilinçaltı, Ölüm, Sefalet, Korku, Ağlamak
C) DİZİSEL
VE DİZİMSEL ÇÖZÜMLEME
Savaş-Barış,
Sevgi-Nefret, Umut-Umutsuzluk, Özgürlük-Esaret, İyi-Kötü,
Faşist-Komünizm, Gülmek-Ağlamak, Zenginlik-Sefalet, Açlık-Tokluk
Filmi izleyebileceğiniz adres : http://www.izlebizle.net/iki-kadin-1960-turkce-altyazili-izle.html